Co to jest CPC?

Co to jest CPC?

Internetowe kampanie reklamowe to jeden ze sposobów na pozyskanie nowych klientów. Stworzenie kampanii reklamowej, która będzie równocześnie korzystna cenowo oraz trafna to jednak nie lada sztuka. Aby już na samym starcie sprawdzić, ile będziemy musieli zapłacić za naszą reklamę, użyjemy jednego z najpopularniejszych modeli rozliczeń w internecie. W tym artykule odpowiemy na pytania co to jest CPC, jak obliczyć cost per click i co na niego wpływa. 

CPC - co to za skrót?

CPC (cost per click) lub też inaczej PPC (pay-per-click) to według definicji forma rozliczania reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci za kliknięcie w reklamę, a nie za samo jej wyświetlenie. CPC to skrót od angielskich słów cost per click, co języku polskim tłumaczone jest jako koszt kliknięcia. Kliknięcie w reklamę spowoduje przeniesienie użytkownika do strony docelowej, określonej wcześniej przez reklamodawcę. W praktyce więc reklamodawca płaci za przyciągnięcie uwagi użytkowników, którzy zdecydowali kliknąć w reklamę.

Inaczej niż w przypadku reklam, w których wydawca płaci za wyświetlanie (CPM lub CPV), CPC w większym stopniu bazuje na trafności reklamy. Dodatkowo, model CPC jest szczególnie przydatny do oceny zasięgu reklamy i pomaga zidentyfikować konieczność wprowadzenia ewentualnych poprawek.

CPC w Google Ads i jego rola

W przypadku kampanii o określonych stawkach CPC ustawiamy maksymalną stawkę za kliknięcie, czyli najwyższą kwotę, jaką chcemy zapłacić za kliknięcie reklamy. Często jest jednak tak, że  będzie to kwota niższa, a czasem nawet dużo niższa. Mamy więc pewność, iż kliknięcie to nie będzie kosztować więcej niż w podanej maksymalnej stawce CPC. Google Ads pozwala na samodzielne ustalenie stawek lub automatyczne określanie stawek, w którym system określa kwoty stawek, by uzyskać największą możliwą liczbę kliknięć w ramach budżetu.

Obrazując nieco prościej działanie systemu Google Ads, za każdym razem, kiedy użytkownik wprowadza zapytanie w wyszukiwarkę Google, dajmy na to „meble kuchenne”, system natychmiastowo przeprowadza aukcję, na której wyłania zwycięzcę i to właśnie jego reklamę wyświetla na najwyższej pozycji. Jeśli w ustawieniach kampanii ustalimy stawkę niższą niż większość konkurentów, marginalizujemy szanse na to, aby pojawiła się właśnie nasza reklama.

Co wpływa na wysokość CPC?

Wprowadzając hasło w wyszukiwarkę inicjujemy zarówno pojawienie się wyników wyszukiwania i działanie reklam AdWords. Linki sponsorowane wyświetlają się wówczas wraz z naturalnymi wynikami wyszukiwania. Jednak na to, czy nasza zostanie wyświetlona, ma wpływ przede wszystkim ranking reklamy, wyznaczany na podstawie nie tylko maksymalnej stawki, jaką reklamodawca płaci za kliknięcie, ale również jakości słów kluczowych. Z tego powodu CPC Google Ads dla różnych grup reklam, może być odmienne. Jakie są wszystkie czynniki, mające wpływ na ranking reklamy? Są to 
wysokość stawki, trafności fraz, dopasowanie treści reklamy do frazy, współczynnik klikalności, adresu strony docelowej, wyświetlanego adresu strony, a także jakości strony docelowej.

CPC - jak obliczyć?

W najczęstszych przypadkach będziemy chcieli policzyć średni koszt kliknięcia. W tym celu podzielimy całkowity kosztu kliknięć przez całkowitą liczbę kliknięć.

Przykład: Załóżmy, że Twoja reklama uzyskuje dwa kliknięcia, jedno kosztuje 0,5 PLN, a drugie 1 PLN. Średni całkowity koszt w tej kampanii wyniesie 1,5 PLN. W celu wyliczenia średniego CPC, podzielmy całkowity koszt (1,5 PLN) przez całkowitą liczbę kliknięć (2 kliknięcia). W ten sposób otrzymamy średnie CPC na poziomie 0,75 PLN.

CPC – co to jest – podsumowanie

Reasumując, CPC jest to jeden ze sposobów rozliczeń stosowanych w kampaniach Google Ads, w którym reklamodawca ponosi koszty za każde ważne kliknięcie w przygotowaną dla niego reklamę, a jej wyświetlenie w Google jest bezpłatne. CPC ma swoje zastosowanie zastosowanie przede wszystkim w kampaniach sprzedażowych, w których ważne jest dokładnie zmierzenie ich efektywności.

Skontaktuj się z nami

Wypełnij i wyślij formularz, a odpowiemy w ciągu 24 godzin. Pomożemy w dobraniu optymalnego zakresu działań, aby Twój biznes mógł rosnąć!

cześć