Nagłówki H1, H2, H3: dlaczego są ważne w SEO?
Optymalizacja treści na stronach internetowych z roku na rok staje się coraz ważniejszym elementem, jeśli chodzi o ich pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Zautomatyzowane algorytmy doceniają teksty, które posiadają odpowiednią strukturę. Dlatego bardzo istotną kwestią jest poprawne stosowanie nagłówków. Dzięki nim strona stanie się nie tylko przyjazna dla czytelnika, ale również zyska wyższą ocenę w rankingach tworzonych przez roboty wyszukiwarki na potrzeby bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Czym jest nagłówek?
Zaczynając od kwestii nazewnictwa – nagłówki w SEO oznaczane są wielką literą H, która pochodzi od angielskiego słowa header. Cyfry stojące przy literze H oznaczają natomiast miejsce w hierarchii, a więc im jest ona mniejsza, tym dany nagłówek jest ważniejszy. Najniższą pozycję w hierarchii zajmuje nagłówek h6. Nagłówki można najprościej opisać jako specjalnie wyróżnione fragmenty tekstu, pełniące w nim kilka ważnych funkcji.
Dlaczego w tekstach SEO powinniśmy stosować nagłówki?
Dzięki nagłówkom tekst uzyskuje znacznie większą przejrzystość. Nikt nie lubi przecież czytać niekończących się bloków zlanych ze sobą liter. Nagłówki pozwalają więc na podzielenie treści w nieco bardziej urozmaiconej formule. Dodatkowo z ich treści najczęściej możemy dowiedzieć się, jakiej tematyki dotyczył będzie kolejny fragment artykułu.
Nagłówki w tekstach pełnią również bardzo ważną rolę w kontekście pozycjonowania stron internetowych. W celu poprawnej optymalizacji musimy jednak nadać im odpowiednią strukturę. Nagłówki inaczej zwane są także śródtytułami.
W tekstach najczęściej można spotkać się z nagłówkami H1, H2 oraz H3, jednakże nie stanowi to żadnej reguły. Im bardziej artykuł jest rozbudowany i wielowątkowy, tym większe będzie prawdopodobieństwo, że znajdziemy w nim zastosowanie dla śródtytułów z niższych poziomów. Trzeba również pamiętać o tym, iż każdy umieszczony w tekście nagłówek musi mieć swoje konkretne uzasadnienie i powinien nawiązywać do umieszczonej pod nim treści.
Nagłówek H1 - co to jest i jak go stosować?
W jaki sposób najprościej opisać nagłówek H1? Jest to tytuł naszego tekstu, znajdujący się nad prezentowaną na stronie treścią. Powinien on zawierać w sobie najważniejsze słowa kluczowe. Należy jednak sformułować go w taki sposób, aby przy zachowaniu swoich zastosowań wyglądał naturalnie i przyjaźnie dla czytelnika. Nagłówek H1 stanowi bowiem pierwszy fragment tekstu, który zobaczy osoba czytająca. Warto zadbać o to, aby był unikalny i nie powtarzał się na innych stronach. W innym wypadku może zaszkodzić on w odpowiednim pozycjonowaniu strony, ponieważ zdezorientuje to algorytmy wyszukiwarki która podstrona dotyczy danej tematyki przez co sztuczna inteligencja nie wie wówczas, którą stronę umieścić w wynikach wyszukiwarki. Ile nagłówków H1 powinno więc znaleźć się na stronie? Tak jak wcześniej wspominaliśmy, nagłówek H1 jest równocześnie tytułem naszego tekstu, więc najlepiej, jeśli użyjemy go wyłącznie jeden raz.
Nagłówek H2 i jego zastosowania
Nagłówek H2 jest to śródtytuł najwyższego poziomu spośród tych stosowanych w prawidłowej treści strony. Ten nagłówek perfekcyjnie odnajdzie się w roli tytułu większego fragmentu tekstu, rozdzielając od siebie akapity o różnej tematyce. Dla algorytmów sztucznej inteligencji nagłówek H2 stanowi rolę drogowskazów podczas skanowania treści na stronie. W tym miejscu także powinniśmy umieszczać słowa kluczowe powiązane z wyszukiwaniami, na które chcemy nadać kierunek SEO strony. Kiedy czytelnik w nagłówku H2 znajdzie nurtujące go pytanie, zwiększy to nasze szanse na to, że zechce on przeczytać dalszą część akapitu.
Jaką rolę w tekście może odegrać nagłówek H3?
Nagłówki H3 najczęściej służą natomiast do dzielenia większych bloków tekstu w ramach akapitu oraz oznaczania kolejnych podrozdziałów w naszym tekście. Tak samo jak w poprzednich przypadkach, powinniśmy w nich stosować słowa kluczowe.
Nagłówki H1, H2, H3 w SEO - podsumowanie
Reasumując, dzięki poprawnemu stosowaniu nagłówków sprawiamy, że tekst na stronie internetowej jest bardziej przejrzysty i łatwiejszy do przeczytania dla użytkownika. Wpływają one również na pozycjonowanie naszej strony w wynikach wyszukiwania.
Zobcz kolejne wpisy o podobnej tematyce
Zobacz wszystkieSkontaktuj się z nami
Wypełnij i wyślij formularz, a odpowiemy w ciągu 24 godzin. Pomożemy w dobraniu optymalnego zakresu działań, aby Twój biznes mógł rosnąć!